Friday, February 19, 2010

Apa Ada Pada Nama?

Ini n3 aku yg ke 400. Dah banyak rupanya aku merapu. Alang2 dah jadi begitu hari ini izinkan aku tulis tentang nama.

Hari Selasa lepas aku menghantar Afifah balik ke sekolah dia di MRSM Serting. Bagi kebanyakan org MRSM Serting mestilah terletak di Serting. Aku pun ingat macam tu juga mula2 dulu. Tetapi tahukah anda MRSM Serting terletak di Bandar Seri Jempol? Tapi ada juga yg memanggil pekan ini Bandar Baru Serting seperti yg tertera di stesen minyak Petronas.


Tapi cuba perhatikan tulisan di Balai Polis di belakang gambar tu. Ianya berbunyi Ayer Hitam.

Adakah satu bandar atau pekan dengan tiga atau empat nama berbeza? Apa ada pada nama?

Blogger pun ramai yg menggunakan nama yg berbeza dari nama mereka yg sebenar. Cuma segelintir yg mcm aku ini ajelah yg gunakan nama sebenar. Berani kerana benar wakakaka

59 comments:

  1. tahniahhhhh ......



    so , still masih boleh berblog lah nie ????

    ReplyDelete
  2. pB,
    patut buat kerja tapi curi2 masa blogging ngeh3x

    ReplyDelete
  3. kat serting tu byk sangat nama nye. felda serting tu pun dah tukar nama..mmg banyak nama kat situ.. tapi org tetap akan panggil serting gak utk kwsn tu.

    ReplyDelete
  4. hahahahhaha sentap jer berani kerana benar. keh3x


    kalau bnyak nama kat area 2 pun, slu nyer org ske guna nama yg "popular" dr nama2 yg lain. kesimpulannya, saya pown x paham ... keh3x

    400??? perghhh tabik!


    >>___<<

    ReplyDelete
  5. pernah lalu jempol beberapa kali,

    blog bukanlah hakmilik kekal,

    salamm,

    ReplyDelete
  6. saya pun nak guna nama sebenar dulu. tapi ada orang tak setuju. apa-apa pun nama saya sebenar terpapar dalam profil saya.

    1 benda banyak nama tu biasalah. Saya sendiri pun macam2 nama ada.
    Tempat lain pun sama. eg. Negeri Belanda juga di kenali sebagai Holland dan Netherland !

    ReplyDelete
  7. taktau macam mana nak ke serting dan dimana letaknya serting,huhuhu.

    ReplyDelete
  8. masa itu emas...
    sebab itu boleh dicuri-curi..
    mencuri-curi memblog...
    Ayer Hitam BP,Muar.P Pinang,Serting...dan saya sure ada banyaaak lagi..

    ReplyDelete
  9. MENTIBANG,
    itu yg kadang buat org konfius. Yg tukang bagi nama ni masing2 nak menang agaknya hehehe

    Frodo Baggins,
    yg tulisan halus tu lah yg awak baca hehehe

    Kalau banyak nama dan popular takpe jugak. Ada tempat tu tak popular mana pun tapi ada banyak nama.

    400 tu tak banyak mana. Ada blogger tu lagi banyak contohnya pB. Sehari kadang sampai 2 n3 ngeh3x

    ReplyDelete
  10. tunbegia,
    Jempol juga dikenali sebagai Batu Kikir ahaks.

    Dan Jempol adalah tempat yg berbeza dari Bandar Seri Jempol.

    Apapun tahniah kerana telah sampai ke Jempol

    Betul sungguh kata2 awak tu. Blog ini sementara. Bahkan semua yg di dunia ini hanya sementara.

    Wsalam

    ReplyDelete
  11. al-lavendari,
    ada kalanya kita kena tegas dlm membuat keputusan. Peduli apa org lain kata ecece.

    Boleh kongsi dgn kami apa lagi nama2 abg tu? Mana tahu ada nama yg hebat mcm ada bekas org politik yg dipanggil Mike Tyson hehehe

    Belanda tu negara takpelah ada 2 -3 nama. Ini tempat kecik macam Serting tu ada banyak nama ngeee

    ReplyDelete
  12. juliet,
    ciannya adik abg ni....

    Bulan depan kami nak ke sana lagi. Kalau nak ikut, jomlah.

    ibusinga,
    masa itu emas dan boleh dicuri2. Tapi kita hanya boleh mencuri masa kita sendiri huhuhu

    Ya banyak tempat yg ada lebih dari satu nama. Dan ada juga satu nama yg digunakan utk banyak tempat spt Ayer Hitam yg ada di hampir semua negeri di Semenanjung

    ReplyDelete
  13. ish...iosh...mengelirukan...hehehe


    Tp nama YB memang bermakna...heheheh

    ReplyDelete
  14. ~O~,
    Mungkin itu kot motifnya letak banyak2 nama tu hehehe

    Terkesima bila ko cakap mcm tu.

    ReplyDelete
  15. salam en yunus...alimaz nama cantuman kami suami isteri...ali = maz...atau terbaliknya zamila....zam = ila.....hehehehe....

    ReplyDelete
  16. Alimaz,
    wsalam.

    Sedap bunyinya. Semoga kekal bahagia sehingga akhir hayat.

    ReplyDelete
  17. n3 yb la yang di tunggu tunggu, daun berehat sekejab masalah bb celcom

    ReplyDelete
  18. nasi tambah - 'jempol' juga bermaksud ibu jari dalam bahasa jerman,

    salamm lagi,

    ReplyDelete
  19. Daun Bidara,
    patutlah lama tak nampak.

    n3 saya ni apalah sangat. Tapi kalau awak suka baca, saya ucapkan berbanyak2 terima kasih.

    ReplyDelete
  20. hmm felda raja alias..
    pun kat serting..

    felda serting pun ada

    ke felda raja alis tu adalah felda serting?

    ReplyDelete
  21. tunbegia,
    haah. Haikal pun sibuk cakap macam tu. Dia pun boleh berbahasa Jerman

    ReplyDelete
  22. Che'Pit,
    Tahukah anda Felda Raja Alias merupakan gugusan Felda yg terbesar dari segi bilangan rancangan? hehehe

    Sama ke Felda Raja Alias dgn Felda Serting?

    ReplyDelete
  23. awat jadi macam tu ek... tak abih decided lagi ker nak taruk nama apa ek?

    maksu ada pakai byk nama, hehehe

    ReplyDelete
  24. Mak Su,
    Tak tahulah nape jadi mcm tu. Kena tanya org sana.

    Caya lah maksu ada banyak nama. Org glamerlah katakan hehehe

    ReplyDelete
  25. nama adalah segala-galanya...

    tak ada nama tak boleh buat IC. tak ada IC macam-macam benda tak boleh buat. apatah lagi nak kawen. meroyan la jawabnya.

    ReplyDelete
  26. ada orang nak panggil "Tiger Wood" tapi saya tak sudi !
    tempat keciklah kena bagi nama banyak2 biar gah. Lainlah kalau dah jadi macam Tokyo ..

    ReplyDelete
  27. lupa nak bagitahu .. saya lahir di Serting. Kalau tak percaya boleh tunjuk surat beranak.

    ReplyDelete
  28. pada nama ada maksud... hihihihih :P :P

    saya punya url nama tipu ngan nama betul... heheheheh :D :D

    ReplyDelete
  29. mula2 saya datang ke Melaka...saya dapat maklumat Melaka dipenuhi dengan banyak bukit! macam2 bukit ade...tapi sebagai Guru Geografi....tak nampak pulak yang dikatakan macam2 bukit tu....kawasan beralun ade le! apa ada pada nama daaaaa................

    ReplyDelete
  30. aku pun konpius gak ni sebab abah aku dulu cikgu kat air hitam, tanah rancangan. kat situ ada balai polis. Lama aku duk situ. dari darjah 3 sampai tingkatan 1. macamana plak balai polis air hitam pegi kat serting. Ish.. konpius..

    ReplyDelete
  31. saya tak suka guna nama sebenar sebab saya tak giler glemer.hik3..

    ReplyDelete
  32. ONE ZABA,
    apa yg ko kata tu mungkin betul bagi org kita org Malaysia. Tapi aku tengok pendatang tu tak ada IC pun boleh senang2 kawin dgn org sini.
    Satu perkaralah, mereka ni selalu ada lebih dari satu nama. Di negara mereka nama lain, di sini lain. Bila kena halau dan datang semula dah lain lagi namanya.

    ReplyDelete
  33. al-lavendari,
    nasib abg tak pakai nama Tiger Wood tu. Kalau tak letih makngah ngeh3x

    Tempat kecil kalau dah tak gah tetap tak gah walaupun diberi nama yg besar. Cuba tukar Serting kpd Tokyo, mesti geli geleman org nak sebut

    larikkkss

    ReplyDelete
  34. al-lavendari @ as-sertingi,
    bukan Juasseh ke bang? Nanti bila jumpa tunjuk saya surat beranak tu ya. hehehe

    ReplyDelete
  35. syah,
    sebaik2nya carilah nama yg ada maksud yg baik. Tapi ada juga nama yg takde maksud. Janji sedap bunyinya hehehe

    Oklah tu. Sekurang2nya awak letak juga sebahagian nama awak kat url tu.

    ReplyDelete
  36. sonata,
    mungkin org yg bagi nama bukit2 di Melaka tu tak belajar geografi sbb cikgu geo belum ada masa tu. Asal tinggi sikit dari busut kira bukitlah. Agaknya lah.

    Maka tempat ko mengajar dan tempat ko tinggal semuanya dipanggil bukit ahaks

    ReplyDelete
  37. kakpah,
    masa kakpah pergi belajar kat STF tu ketua balai rasa boring duduk tanah rancangan. Dia pun cadangkan pindahkan balai tu ke pekan Seri Jempol hehehe

    Kalau ada masa bila balik Pilahdelphia tu lajaklah ke Serting tu.

    ReplyDelete
  38. eh! aku blom komen entry ni rupenye, camne leh missed ni??? ni tentu angkara tingkap ym aku yg hangat sejak pg td nih, hehehe...

    YB, aku harapkan citer td tu palsu belaka... tp klu benar, aku suke je... hahaha

    Ssper punye kompeni wat sign board nih?? eja bandar leh ringkas camtu kew? cikgu BM mne... ckgu BM????

    tp ok pe bandar baru serting tuu, masih dalam gugusan ayer itam n9 [bkn ayer itam, johor] hehe... sila tanye en. gugel map.

    ReplyDelete
  39. salam YB...

    ummi pun pening gak mula2 dulu , suami sebut nk lalu Serting bla bla bla ... ooo baru paham ..ada banyak nama ...

    agak2 ummi humaira tu nama sebenar atau rekaan semata2 . he he he

    ReplyDelete
  40. ya, makna nama saya sendiri sudah cukup baik... Kikikikik :P :P

    ReplyDelete
  41. Penyuk,
    ada org tak guna nama sebenar sbb takut tak glamer dan hilang ditelan masa. Aku harap ko bukan dalam kategori itu ngeh3x

    Teja,
    mana tak hangat tingkap tu? Ramai sgt pakwe ko yg ko ajak chatting tu hehehe

    ermmm aku musykil kenapa ko suka kalau citer tadi tu benar.

    Ko nak komplain kompeni yg buat papantanda tu tapi ejaan ko pun mencemar bahasa. Tengok aku pun dah terikut2 cara ko mengeja huhuhu

    Ayer Hitam Johor dekat jugak dgn N9. Kalau Ayer Hitam Kedah lagi jauh. En google kata Bandar Seri Jempol. Ini yg aku nak bagi jempol kat omputih ni hehehe

    ReplyDelete
  42. ummi,
    wsalam.

    Ramai org gunakan Serting utk tempat tu. Mungkin itu nama yg asal. Jadi org2 yg senior mcm suami ummi tu panggil tempat tu Serting.

    ummi humaira tu nama samaranlah. Nama ummi yg sebenarnya kan mcm yg kat emel tu ahaks

    ReplyDelete
  43. ckLah tu bukan mmg panggilan nama awak ke di kalangan keluarga? Kira glamerlah tu nama tu hehehe

    syah,
    nama yg syah ke yg husna? hehehe

    tchersally tu bukan saja nama awak tapi pekerjaan awak sekali. Lengkaplah tu.

    psst - Jaja tu hanya org yg tertentu aje yg boleh panggilkan?

    ReplyDelete
  44. saya baik orangnya sebaik nama saya itu... kikikikikik :P :P

    ReplyDelete
  45. syah,
    mmg awak org yg baik.

    Bos awak aje yg tak menghargainya huhuhu

    ReplyDelete
  46. maklum la ari jumaat, so mcm2 aduan aku kene terima... dh mcm kaunter pos opis je dbuatnye.

    ye la, tkkan aku nk jeles pulak... bukan kite ade pape hubungan... tk gitu YB??????????? [amboi, trpanjang plak tanda soal nih... mcm de pape je] ekekeke...

    base blog, base sms n base ym mmg cengini YB... rngks tp padat, sendat dll.

    lama aku tk gi ayer itam johor... nk beli pasu, jom YB!

    ReplyDelete
  47. teja lagi,
    seminggu sekali takpelah. Layan aje.

    aku tahu ko tak jeles cuma mana tahu ko pun teringin hehehe

    ini dah terlebih padat sampai tersembul keluar. auwwww

    pasu kat rumah ni pun dah takde tempat nak letak. Ko ajelah yg pergi Ayer Itam tu. Tapi bila balik ko singgah Muarlah ya. Aku belanja ikan asam pedas.

    ReplyDelete
  48. Y-Yang
    B-Berhormat


    hehe

    Kat sini ada Alamanda,Melaka dan Kedah pon ada

    ReplyDelete
  49. n@m@n,
    saya tak layak jadi YB yg itu. Semalam saya ke pejabat YB Putrajaya hehehe

    Alamanda juga ada di Kuala Lipis!

    ReplyDelete
  50. NL,
    aku tahu ko baru bangun tidur dan mata ko tertumpu kat Ferrari di n3 kts tu. Betulke ko tengok kereta tu atau org yg naik kereta tu yg dah di make up hehehe

    ReplyDelete
  51. tetap akan respon andai YB panggil Jaja..haha..

    ReplyDelete
  52. aku??? teringin?? jap pikir....





    erm....





    aku rasa belum nak la YB, len kali je la... macih.

    hehe...

    ReplyDelete
  53. Jaja,
    mulai skrg saya nak panggil Jaja lah. Boleh kan?

    ReplyDelete
  54. Teja,
    lama ko fikir tu.......

    bila ko teringin (eh macam lagu Shima pulak) ko bagi tahu aku ahaks

    ReplyDelete
  55. errkkk....

    tengok kete ler...
    org yg atas kete tu tak nampak sangat... kecik.....


    saya tak pernah sentuh kete Ferrari dia dah siap duduk2 lagi hmmm jeles woooo...


    Ferrari satu nama yang gah... hikkk

    ReplyDelete
  56. NL,
    eloklah ko tengok kereta tu dari tengok orgnya yg tak jelas tu. Kalau nak jelas pergilah jumpa dia.

    Tuan kereta Ferrari mmg pantang org sentuh kereta mereka yg mahal tu. Utk jadi ahli kelab Ferrari aje kena bayar RM7K sebulan. Itu yg saya diberitahu. Ada mekanik khas dari Itali utk repair kereta mereka yg rosak. Harga repair tu lain tau.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails