Friday, September 4, 2009

Pemurah di Bulan Ramadan

Sabtu hadapan surau di tempat aku bercadang mengadakan majlis buka puasa perdana. Dan seperti di tahun2 yg lalu pihak surau akan mengadakan penyampaian bantuan kpd mereka yg memerlukan spt anak2 yatim, ibu tunggal, anak istimewa, warga emas dan saudara2 baru. Dalam 300 org dijangka hadir yg terdiri dari penduduk2 di taman aku ini dan juga penerima bantuan yg sebahagiannya bukan menetap di taman ini.

Perbelanjaan yg diperlukan utk majlis tersebut terutama utk sumbangan kpd yg kurang bernasib baik melebihi RM22K. Satu angka yg agak besar bagi surau yg kecil spt surau kami ini.

Pihak AJK telah menghantar surat kpd semua penduduk memohon bantuan utk menjayakan majlis tersebut.

Malam tadi semasa hendak solat Isyak dan terawih, kami telah menerima sumbangan dari sebahagian anak2 kariah. Ada yg memberi RM50, ada yg RM100 dan ada 2 org memberi RM500 setiap org. Dan pagi ini kami menerima satu sumbangan sebanyak RM700.

InsyaAllah menjelang 12/9/09 iaitu hari majlis itu akan dilangsungkan, kami menjangkakan lebih banyak sumbangan akan diterima dan seterusnya dapat disalurkan kpd saudara2 kita yg kurang bernasib baik ini utk sama2 bergembira di Hari Raya nanti.

Nota kaki: 2 tahun lepas beberapa org warga emas telah menitiskan airmata apabila mendapat sumbangan hamper dari pihak surau. Itulah kali pertama dalam hidup mereka mendapat hamper. Walaupun mungkin harga hamper itu tak seberapa bagi kita yg diberi kelebihan sikit oleh Allah ini, tetapi sangat besar maknanya bagi mereka yg tidak berkemampuan. Apabila kami menyemak kembali senarai warga emas dua malam lepas, aku diberitahu 3 org dari mereka telah meninggalkan kita buat selama2nya. Semoga mereka bahagia di sana.

29 comments:

  1. salam

    kalau ada lebih , kita sedekah lebih ...

    tak gitu ?

    ReplyDelete
  2. pB,
    Betul tu. Besar pahala kalau menggembirakan org lain terutama ahli keluarga sendiri. Lebih2 lagi di bulan puasa ni.

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah...Semoga Allah SWT mengurniakan ganjaran yang besar bagi mereka-mereka yang bersedekah...

    ReplyDelete
  4. Salam perkenalan buat Tuan rumah. Apakhabar ? Semoga kita mendapat lebih barakah di bulan Ramadan ini. :)

    ReplyDelete
  5. al fatihah...semoga mereka aman di sana...

    ReplyDelete
  6. Bersedekah di bulan baik, pasti lebih barakah. :)

    Al-fatihah utk yg telah pergi utk selamanya.

    ReplyDelete
  7. aku masuk kategori anak yatim...ada duit raya x utk aku?

    ReplyDelete
  8. Mulia sungguh hamba Allah yg sudi menderma tu. Saya pun tak penah dapat hamper raya,huhuhu,kalo nak kena beli sendiri,huwaaa,huwaaa.

    ReplyDelete
  9. yg pntg ingatan, pemberian kita - sudah diberi, jgn difikirkan , good effort kat uols ler yb, caiyuk caiyuk

    ReplyDelete
  10. alhamdulilah...murah rezeki dibulan posa ni.

    ReplyDelete
  11. sedih plak bila baca ntri ini..

    ReplyDelete
  12. Na Shari,
    Pahala amalan di bulan puasa ini mmg berganda2 jika dibandingkan dgn bulan2 lain. Tapi yg penting mencari keredhaanNya.

    Tabib Hj Norjae,
    Salam perkenalan. Alhamdulillah sihat. Semoga kita semua mendapat berkat dan pengampunan dari Allah dan dilepaskan dr seksa api neraka.

    Jard dan ~O~,
    Semoga mereka bahagia di sana dan bahagia juga kpd org2 yg sempat memberi sedikit kebahagiaan kpd warga2 emas ini di penghujung hayat mereka.

    ReplyDelete
  13. Zyma,
    InsyaAllah lebih berkat.
    Mereka telah sampai masa utk dijemput. Kita kenalah bersedia dari sekarang.

    INTAN,
    ko kategori yatim kematu kot. Duit raya utk anak2 ko adalah kalau ko dtg bawa mereka.

    ReplyDelete
  14. moga segala usaha mendapat rahmat dan berkatNya.


    kalau aku pindah ke sana..agak-agak aku ni layak tak terima sumbangan.

    ReplyDelete
  15. Semoga amalan berpanjangan.



    Psst: Sultan Selangor mencemar duli lagi ke?
    Errr....pegang dulang lagi bang?
    Hi..hi..hi...

    ReplyDelete
  16. betul betul betul...

    bulan puasa ni mmg patut menggembirakan org.. byk pahalanya...

    errr... bila ko nak gembirakan aku plak???

    hikkkksssssss

    ReplyDelete
  17. juliet,
    Org yg berhati mulia tak semesti dtg dari kelompok org berada. Banyak sama dirasa, sikit sama dikongsi.

    Kenapa ko tak cakap dulu2 lagi ko nak hamper. Masa aku kerja sykt kulit kerang dulu berpuluh2 hamper aku dpt setiap nak raya. Emak Adam cukup tak suka sbb kebanyakan yg bagi tu nak bodek aku. Selalunya aku agih2 kpd yg lebih menghargai pemberian itu.

    Sekarang aku dah kerja sendiri tak tahulah kalau ada yg nak bagi hamper lagi ngeh3x

    tasik,
    Di mana saja kita tinggal mmg ada manusia yg nak buat kebajikan kerana ini fitrah kita. Cuma ada atau tidak aje yg nak menggerakkannya. Alhamdulillah tempat aku ada golongan tersebut.

    Mak Su,
    Aku yakin semua yg menderma itu ikhlas. Ada yg terus bank in kpd akaun surau kerana tak mahu nama mereka diketahui.

    zue,
    Haah. Eloklah kita berkongsi rezeki yg Allah beri kpd kita dgn mereka yg kurang bernasib baik.

    Tersentuh hati aku setiap kali melihat kegembiraan mereka ini.

    ReplyDelete
  18. Rozita,
    Aku pun sebak semasa buat n3 ni. Sungguh. Sehingga aku menitiskan airmata pagi tadi.

    Bila baca latar belakang sebahagian penerima, aku malu dgn rezeki yg Allah beri kpd aku walaupun aku bukanlah hambaNya yg baik sgt huhuhu.

    ONE ZABA,
    Amin.

    Aku ingat ko nak tulis kalau ko pindah sini ko nak ikut membantu ngeh3x

    Secara jujur aku rasa ramai lagi yg lebih perlu dibantu berbanding ko dan aku. Nantilah kalau sempat di n3 akan dtg aku citerkan sikit.

    ckLah,
    Minta2nya kami boleh istiqamah.

    Tahun ni saya tak terlibat dgn xtvt Sultan sbb saya dah tak kerja di sykt tu lagi. Tapi kebetulan Agong dtg solat Jumaat di masjid kampung saya tghari tadi. Malam ni pulak ADUN akan bersama2 solat Isyak dan terawih di surau di taman saya ni.

    kts,
    Patutlah bukan main ko sokong statement aku. Rupa2 ko mengharap aku menggembirakan ko hehehe.

    Bukan susah nak gembirakan ko. Nanti aku hantar donut ke rumah ko malam ni. 6 bijik perisa coklat tanpa kacang mcm yg ko mintak ahaks

    ReplyDelete
  19. abg nak dtg malam ni ke??
    ai tunggu :P
    .
    .
    .
    .


    6 bijik tak cukup... nanti berebut dgn ko...
    uwaaaaaaaaaa......

    ReplyDelete
  20. Selamat Berbuka puasa... sesungguhnya tangan yang memberi itu lebih baik dari yang menerima.....

    ReplyDelete
  21. nak donut punya pasal ko panggil aku abg ya?

    Syg nak berapa? sedozen cukup? hehehe

    ReplyDelete
  22. kalau abg janji tak rebut, cukupla sedozen tu utk syg....
    .
    .
    .
    .
    .
    tapi utk mlm ni je laaaaa..

    esok lain cerita...
    amacam?? :P

    ReplyDelete
  23. kts,
    buat apa nak rebut2? Kita makan sama2lah syg wakaka

    Esok citer apa pulak? Esok syg dtg majlis berbuka kat surau tempat abg tau. Nak buat doa selamat utk Adam sempena besday dia esok.

    ReplyDelete
  24. Teja,
    Apahal pulak dgn ko ni? Kata nak dtg lepas terawih?

    ReplyDelete
  25. hehe... lhaaa kata nak bantu, aku jerit mintak tolong tu ko bantu la aku...

    sian aku, nak raya tadak bonus plak tu, baju tk beli lg, kuih dh order tp blm baya... ko nak tulun aku kn YB?? kan3?....hehehe

    ReplyDelete
  26. Teja,
    ko jerit masa aku solat terawih. Manalah aku nak dengar hehehe

    Ko tak bonus tapi ada gaji. Aku dah 7 bulan takde gaji huhuhu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails