Wednesday, August 12, 2009

Kamu Waras?

Kat kampung emak adam soalan klise yg selalu ditanyakan bila berjumpa ialah, "waras?" dan biasanya dijawab dengan "waras".

Bagi orang luar terutama yg bukan keturunan Jerman (Jowo) mungkin merasa pelik dgn soalan ini. Apahal pulak mereka bertanya tentang waras. Ada litar pintas di CPU (otak) mereka ke? Tapi bagi org2 Jerman, waras tu bermakna sihat. Jadi mereka itu bertanya khabar samada sihat atau tidak.

Itu aje n3 aku hari ni sebab aku mcm tak berapa waras hari ini huhuhu

36 comments:

  1. pB waras hari ni walaupun aBear tak ada ...

    hi hi hi

    ReplyDelete
  2. cuaca pun tak berapa waras sekarang ni...

    ReplyDelete
  3. waras...semalam je xwaras...

    ReplyDelete
  4. naper tak berapa waras hari nih... lom dapat pengeras ker ?

    ReplyDelete
  5. Hari ni saya waras-waras je...
    Err...ada gandaan dua ke kalau dlm bahasa jawa?

    ReplyDelete
  6. kalu kurang waras, pergi klinik pak yunus.

    ReplyDelete
  7. x waras?? heheheh.. tang mana short nehh?? kih3

    ReplyDelete
  8. skrg ni ramai yg tak waras...... sbb penyakit...
    dan tak waras ...... mental dan emosi
    .
    .
    .
    .
    .
    .

    err.. hikkssss

    ko tak waras kategori mana satu??
    ooooooppppsssss
    .
    .


    terlebih makan durian la tu...
    cepat2 jumpa doktor eh...

    ReplyDelete
  9. warasss... warasss....

    eh.. ciklah lum komen... tak waras le tu kot... hehehe

    ReplyDelete
  10. hanyutlah bahtera kalo kaptennya tak waras,kekekkekeke.

    ReplyDelete
  11. Walaupun incik Firdaus jauh... Tapi saya masih waras... Apakah alasan YB tak waras pulak?? Mueheheheheheheh :P :P

    ReplyDelete
  12. kawe waras sokmo hehehee



    *dah makan kantan pun YB merasa tak berapa waras gak lagi huhu

    **jgn lupa nanti makan dia punya batang pulak hahaahahahaa

    *** harap YB cepat waras... dah nak musim panas tak menentu nih...

    ReplyDelete
  13. wes magan?

    tu je le pun yg aku tau

    ReplyDelete
  14. ada y x waras??? bahaya nie....
    p register tanjung rambutan

    ReplyDelete
  15. yb, nk ikut makan sate x jumaat nie?

    ReplyDelete
  16. hari ini aku sangat waras - waras semua aspek...

    esok aku kena lagi waras - sebab nak masuk Dewan Sri Negeri : Konvo KITM, Melaka

    ReplyDelete
  17. Opppsss....salah eja KTIM - nak padam tak ada rubber....he3x

    ReplyDelete
  18. pB,
    Eloklah sekarang pB dah tak meroyan bila ditinggalkan aBear. Semoga pB terus waras hehehe

    pB lagi,
    Tahniah! dah 2 kali berturut2. Beberapa bulan lepas saya ada buat pertandingan utk sesiapa yg berjaya menjadi pengomen pertama 3 kali berturut2. Ada pemenang tapi tak nak claim hadiah sbb takut nak bagi alamat rumah atau pejabat ngeh3x

    ONE ZABA,
    Kena hantar berubat nampaknya. Apa ubatnya hah? hehehe

    ~O~,
    Alhamdulillah hari ni dah waras. Semalam kena apa pulak?

    ArPeGGiOS,
    Haah dah 6 bulan takde pengeras. Baru sekejap tadi buat pengeras. Esok nak hantar ngeee

    Na Shari,
    setahu saya ada ganda 2 dlm bahasa Jawa mcm juga BM hehehe

    ReplyDelete
  19. Akmal,
    Ini bukan fizikal yg tak waras. Jadi klinik biasa tak bisa menolong. huhuhu

    cik konfius,
    yg short tu tang poket uwaaaaaa

    tijah,
    ya bu, saya waras2 aje.

    psst - kapan kita mahu ketemu? ngeh3x

    kts,
    Ko bertanya soalan yg ko sendiri tahu jawapannya ahaks!

    Ko jgn risau sgt sbb aku dah mula waras spt biasa sejak petang tadi.

    Shifu,
    Haah tak nampak ckLah sehari ni. Mintak2 dia waras ngeee

    ReplyDelete
  20. juliet,
    Aku tak dpt menangkap maksud tersirat komen ko ni huhuhu

    syah,
    baguslah ko dah waras walaupun Incik Firdaus masih di PG.

    Kena bagi alasan ke kalau tak waras? Biar ku tanggung sendiri derita ini - ceit mcm jiwang karat.

    NL,
    Moleklah mu waras sokmo. Kawe kure waras hari ni sebab ada masalah sikit. Tapi dah ok rasanya hehehe

    ikan emas,
    Teringat pulak salam 1 Malaysia kat berita RTM hehehe

    ReplyDelete
  21. INTAN,
    Bukan magan lah tapi mangan. Jadi wes mangan bererti dah makan? Jawapannya wes kalau sudah makan atau urong kalau belum

    Sekian tutorial Bahasa Jawa utk malam ini. ngeh3x

    Rozita,
    Hari ini kita belajar satu perkataan aje. Kalau nak tahu lebih banyak lagi kenalah tanya org mcm ckLah hehehe

    Jard,
    Ko kata ko konfem waras tapi apasal kat n3 ko, ko kata ko tak sihat? kuang3x

    zonaku,
    Tg Rambutan dah penuh. Kena pegi Tampoi ngeh3x

    zonaku lagi,
    Sapa lagi yg pegi? Kalau semua aweks seganlah aku. Kan aku lelaki pemalu hehehe

    psst - ko tolong emelkan detail satethon yg ko cakap tu.

    sonata,
    Aku boleh merasakan pancaran kegembiraan ko. Konfem ko waras hari ni.

    Sapa yg konvo esok?

    sonata lagi,
    Mungkin ini disebabkan ko terlebih waras hari ini. ngeh3x

    Kalau nak delete kena delete semua komen. Part2 saja belum belajar lagi hehehe

    kapten,
    Belum lagi. Mintak2 tak sampai peringkat tu walaupun org gila masuk syurga tau hehehe

    ReplyDelete
  22. iyo laa..
    kalau jumpe karo wong jerman, ye ngomong jerman...

    ye orak??
    heheh

    aku pun orak iso meneh ngomong jerman ki..
    sitik2 iso laa...

    haha

    ReplyDelete
  23. Chekgu BH,
    Kue kiro isek iso ngomong jowo. Jowo halus iso po orak? hehehe

    ReplyDelete
  24. Kabare wak YB...
    waduh...kok kurang warassss?
    Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak

    ReplyDelete
  25. mornen YB, aku tk bape waras la arini... meh tulun picitkn pale... ngeeee!

    ReplyDelete
  26. hazeleyed,
    Aku kurang waras. Tapi nak buat mcmana. Pagi ni aku ada mtg dgn client huhuhu

    Selamat menyambut Ramadhan. Hutang puasa dah habis bayar ke? hehehe

    Teja,
    Morning. Aku nak tulun tapi ada meeting arini. Jadi ke ko balik kpg esok?

    ReplyDelete
  27. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  28. uwaaaaaaaaaaa! kene keje la yg, kensel....

    tp mlm minggu aku nk gi mkn ikan bakar umbai, jom!

    ReplyDelete
  29. ammvoiii abang yb, baser jerman tewww.. ahaks

    ReplyDelete
  30. Teja,
    Buat rosak plan betullah. Ini yg aku kurang gemar ni hehehe

    psst - ko tak jadi bertunanglah hujung minggu ni. Ko saja mengelak ke? muahaha

    Malam minggu ini jiran aku ada buat kenduri. lain kali jgn lupa ajak lagi. ngeh3x

    en_me,
    alah satu perkataan aje. en_me lagi banyak setiap n3. Hidup bahasa Jawa!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails