Tuesday, July 28, 2009

Rezeki Ada Di Mana2


Contoh usaha dan tawakal - 2 ekor pipit memerhatikan sepinggan nasi yg diletakkan di atas meja oleh tuannya sementara dia pergi membeli air. Gambar diambil di R&R Bukit Gantang semasa aku nak ke Penang tempoh hari. Burung2 itu sempat menikmati nasi dan sayur taugeh sebelum tuan nasi tu sempat kembali ke kerusi tu.

Moral of the story: hargailah rezeki yg Allah beri dan jagalah ianya dgn baik. Banyak makhluk lain menunggu peluang utk 'berkongsi' rezeki itu dgn kita

39 comments:

  1. sudah ditakdirkan itu rezeki burung tu.

    ReplyDelete
  2. betul2..
    rezeki perlu dikongsi
    tp semalam terlepas lagi rangka ayam
    hehehe

    ReplyDelete
  3. kalu dibela, diberi makan elok2. dia akan jinak. heheh

    ReplyDelete
  4. Nak makan ke tak ?
    nak ke tak ?
    ala.. lauk taugeh jek..
    takde lauk lain ke ...??

    hehe

    ReplyDelete
  5. maknanya, telah ditakdirkan tuh rezeki burung.. :)

    ReplyDelete
  6. kalau dah rezeki burung...
    biarkan aje...
    sama2 merasa.

    ReplyDelete
  7. ONE ZABA,
    Begitulah ketentuan takdir. Semoga org tersebut mendapat pahala walaupun mungkin dia tak berniat nak sedekah kat burung2 tu.

    psst - sebenarnya dia tak perasan burung2 dah tumpang makanan tghari dia hehehe

    siddiq,
    Panjang umur murah rezeki lain kail adalah tu hehehe

    Tijah,
    Setahu aku belum ada org yg membela burung pipit genting ni. Ko nak ternak burung ni pulak ke? ngeh3x

    LiNda,
    Org tu makan simple aje. Lauk kepak ayam kari + taugeh. Dari uniform dia, aku tahu dia pemandu lori tangki minyak hehehe

    (bajetlah gamaknya)

    cik konfius,
    betul cakap ko. Rezeki kita belum tahu tapi insyaAllah kalau kita berusaha adalah tu.

    s@yangh@sni,
    Itulah sbbnya saya biarkan tanpa menghalau burung2 tu - cuma ambik gambar hehehe

    ReplyDelete
  8. ..sempat jugak uncle 'tangkap' burung tu ye..

    ReplyDelete
  9. Salam...
    Saya pun sempat gak tangkap gambar burung2 yang duk makan nasi lebih2 yang ditabur di laman...

    ReplyDelete
  10. Buatlah baik dimana-mana, apa jua cara sekalipun. Rahmat Allah ada dimana-mana, insyaAllah :)
    jangan saja-saja buang makanan yang terlebih dengan harapan ada makhluk lain yang akan pegi makan pulak. membazir namanya, tak gitu? :D

    ReplyDelete
  11. betul tu




    pssttt...
    how's Adam ...?? Dah kebah demamnyer?

    ReplyDelete
  12. bukan ker itu burung pipit hehheeee


    kesian burung tu terpaksa makan nasi org lain... kalau tuan dia tahu agaknya apa jadi kat burung tu...

    mesti kenyang burung tu...


    cantik gambar yg YB snap tu... ada nilai2 estotika gitu heheheee


    lain kali tangkap burung pulak huhuhuu

    ReplyDelete
  13. suka the moral of the n3..beautifuly put together..'jaga rezeki yg kita ade..ramai yg nak berkongsi..huhu"

    ReplyDelete
  14. tu burung pipit ke ciak rumah erk??? konpius aku!

    tk kisah la... yg penting YB dan NL kenal itu burung... muahahaha!

    ReplyDelete
  15. burung tu agak comel untuk dilukis.

    p/s..dah bubuh gmbr org tu yg sebenar..bila letak sebelah2, lawa pulak org tu dpd lukisan dia ahaks..

    ReplyDelete
  16. betui tuh...aku sokong amat

    ReplyDelete
  17. Btol tu...bersyukur dan hargailah rezeki yg Allah kasi..;)

    burung tu pn dpt rasa skit rezki tu..;)

    ReplyDelete
  18. teringat pantun din beramboi....

    Diatas burung...dibawah burung...
    Didepan burung dibelakang pun burung....
    Dimanakah burung?????...heheheheh

    ngah makan nasik ngan sayur tauge...heheheheheh

    ReplyDelete
  19. zaren,
    Burung tu sempat 'tangkap' tapi aweks tak sempat huhuhu

    fzi,
    bolehlah kongsi gambar2 tu dgn kami

    Akmal,
    Betul kata ko tu. Kita tak tahu perbuatan kita yg mana mendapat redha Allah. Memberi minum anjing oleh pelacur membawa dia ke syurga.

    Jgn tabur makanan tak tentu pasal kerana itu membuang rezeki. Tapi bila kita selalu makan tak habis sama mcm menabur makanan tak tentu pasal jugak huhuhu

    pB,
    betul 3x (gaya upin & ipin).

    Adam dah kurang sikit panasnya malam ni. Harap dia boleh tidur tak mcm semalam. Thanks for your concern.

    NL,
    Setahu aku itu burung pipit genting. Sama ke dgn ciko ko yg ko cerita hari tu?
    Kalau tuan nasi tu tahu, mungkin dia akan halau burung2 tu sbb dia belum makan lagi nasi tu. Kalau dah tak habis tu lainlah cerita.

    Aku mana pandai tangkap gambar. Aku nak kena belajar dgn ko dulu.

    Kalau aku tangkap burung nak letak kat mana? Aku tak sampai hati kurung mereka dlm sangkar. huhuhu

    ReplyDelete
  20. tchersally,
    Thanks. Saya bercakap dari pengalaman huhuhu

    Teja,
    mungkin org tempat ko panggil ciak rumah. Ko pun terer jugak bila cakap tentang burung ni hehehe

    zaren,
    Bila ko dah baik dari demam ni bolehlah lukis burung tu pulak.

    nanti uncle tengok gambar si dia tu. Awek ko ke? ngeh3x

    INTAN,
    jangan sokong bawak rebah sudahlah. Aku tak kuat nak angkat ko ni hehehe

    Liyana,
    Jika kita bersyukur nescaya akan ditambah nikmat tu.

    dcrysz,
    Welcome back. Lama betul ko bertapa. Tentu ilmu dah penuh di dada.
    Tapi pantun din beramboi tu merosak bahasa aje. Lain kali mintaklah ckLah atau kts buat pantun. Mereka ni terer pantun.

    eh dah malam baru nak makan? ko baru balik kerja eh?

    ReplyDelete
  21. YB...
    aku nih ngah MC panjang nih!!!

    ReplyDelete
  22. dcrysz,
    Ko sakit ke? Awat tak habaq? Kalau aku pegi JB lagi nanti aku singgah tengok ko. Jgn risau. Masa ultraman ada kat rumahlah.

    ReplyDelete
  23. bak kate KSW
    "hati gajah sama dilapah..
    hati kuman sama dicicah..."
    kan??

    ReplyDelete
  24. hehe..burung tu mmg cantik..kamera pun tajam semacam..bape MP?

    bukan awek! tapi aweks..haha..xdelah..

    ReplyDelete
  25. Chekgu BH,
    Zaman sekarang, kita tak boleh makan hati aje. Semua yg boleh kita 'makan' kita sapuuu (janji halal). hehehe

    zaren,
    soalan tu terlampau teknikal utk uncle ahaks

    psst - jgn cakap kuat2, nanti emak adam dengar muahahaha

    ReplyDelete
  26. aku mmg suka burung.... lg2 burung pipit, muahahaha!

    ReplyDelete
  27. heheheheeeee... ngeeeeeeeee Teja nal burung pipit tu YB apa lagi hahahahaahhaaa

    ReplyDelete
  28. suke ko ye NL... aku tau sgt makne jelingan angkat kening ko tuuu.... hehe!

    ReplyDelete
  29. sudah tertulis rezeki pipit tu ada pada org tu...apa yg kita miliki bukan hak mutlak kita.

    ReplyDelete
  30. To teja...
    aku tak angkat pun kening aku tadi...
    aku angkat seluar ajer heheheheheee

    to YB,
    sajer jer nak spam blog YB, jangan marah aaaaaaaaaaarrr huhuhuhu

    ReplyDelete
  31. watpe angkat sua NL, tmpt nko banjir ke??? huhuhu.....

    ReplyDelete
  32. to teja...
    aku angkat suar sbb suar dah longgar hehheee perut makin mengecil ler hehehehee


    best nyer guna blog YB nih jadi semacam YM pulak heheheheeee

    ReplyDelete
  33. lawanya gambar tu....
    .
    .
    .
    .
    .

    pinjam kamera boleh?? hikkkssss

    ReplyDelete
  34. hik3... YB tak kisah pun klu kita buat blog dia mcm YM... dia jeling je tu nko tau!

    ReplyDelete
  35. Teja,
    Ko nak buat apa dgn burung tu? ngeee

    NL,
    itu bukan burung aku. Mereka hidup bebas di R&R tu ahaks

    Teja,
    akupun faham jugak makna kedua (double meaning) NL tu. hehehe

    shaliza,
    Kita kena berusaha dan Allah jua yg menentukan rezeki kita semua termasuk pipit2 tu.

    NL,
    Ko spamlah aku tak kisah.

    Jard,
    Aku dpt beberapa pengajaran dari burung2 tu:
    1) kalau nak cari rezeki, mesti di tempat yg strategik
    2) timing is important
    3) kalau tak cukup kekuatan nak melawan, makan sikit2 cukuplah

    hehehe

    kts,
    Gambar tu diambil menggunakan kamera kawan aku. Kamera aku cap ayam aje. Kalau ko nak pinjam jugak dtglah ambil.

    NL & Teja,
    Aku suka korang spam pagi ni. Sekurang2nya memeriahkan hari aku yg suram ni huhuhu

    ReplyDelete
  36. ..haha..teknikal la sgt..

    ..mak adam xtau takpe..mak hazwan boleh la ye..hehe

    ReplyDelete
  37. ....tentu seronok jadi burung.....agaknya...

    ReplyDelete
  38. ckLah,
    Mungkin jugak seronok. Pagi2 keluar mencari makan dgn perut kosong tapi dgn penuh tawakal, petang balik dah kenyang.

    Aku dah berapa bulan kesana kemari mencari 'makan' spt burung. Aku percaya satu hari nanti aku akan pulang ke sarang dgn perut yg berisi, insyaAllah.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails