Friday, May 1, 2009

Hari Pekerja Pun Kerja Juga

Selamat Hari Pekerja kpd anda semua yg merupakan pekerja - samada awam atau swasta. Bagi diriku setelah sekian lama bekerja makan gaji, Hari Pekerja tahun ini saya sambut selaku pekerja sendiri. Eh kerja sendiri mana ada istilah cuti. Bila2 boleh cuti cuma takut dapur tak berasaplah. Sudah 78 hari saya bekerja sendiri.

Pagi tadi tatkala ramai yg masih tidur lagi selepas mereka solat Subuh (ada yg tak bangun solat kot tambahan malam tadi malam Jumaat -hehehe), saya dgn memakai baju Chelsea dan bertrack suit telah ke rumah lama saya yg terletak di seberang jalan dari rumah sekarang utk membersihkan pokok2 pisang. Kebetulan jiran saya yg merupakan bekas pegawai kanan tentera juga berada di luar rumah. Dia ingin meminjam tangga aluminium saya utk memetik buah kelapa muda di depan rumahnya. Selepas memetik buah kelapa, kami sama2 pula mencantas dahan2 pokok mangga di depan dan belakang rumah lama saya itu supaya terang sikit kawasan rumah. Jiran saya yg menggergaji dahan2 tersebut dan saya tukang pegang tangga dan buang dahan yg dah dipotong. Adalah beberapa biji mangga di dahan2 itu.

Selepas penat bekerja, isteri saya menyediakan sarapan pagi utk kami. Kami makan di halaman rindu rumah saya. Ada roti canai dgn gulai ayam, karipap dan cucur yg dicicah kuah yg kami beli di Alor Gajah tempoh hari. Perrggh

Ini antara hasil yg kami dapat pagi ni. 2 biji kelapa muda dan beberapa biji manggan dari 3 pokok berbeza

32 comments:

  1. banyak nye hasil masyhul....

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. ckLah,itu baru sikit. Mana boleh lawan kebun Pak Zahan. huhuhu

    ckLah lagi,tahniahlah awak dah jadi no 1 balik. Saya pun dah tak suka nak jadi yg first kat blog awak pasal saya lagilah pemalu. ngeh3x

    psst - malam tadi awak tak tidur ke?

    ReplyDelete
  4. aku kalau boleh nak kerja jugak hari ni. tapi udah gomen bagi coti, maka terpaksa la coti gak.

    hari ni nak sambut rakan "sonata anak kancil$" dtg makan angin sini.

    ReplyDelete
  5. ONE ZABA,bukan ko kalau gomen tak bagi coti pun ko nak coti jugak ke? hehehe

    seronoklah sonata dan pak sheikh dpt jumpa ko yg sudah tentunya akan jadi pemandu pelancong. Lain kali bila aku naik gunung ko buatlah acara2 lawatan yg kaw2.

    Kirim salam kat sonata.

    ReplyDelete
  6. waaa,,
    dah lama tak makan roti canai buatan rumah,,
    biasela org bujang,,
    duduk plak jauh ngan family,,
    pastu,ari ni plak YB cakap pasal roti canai,,,
    waaaa,,,
    YB tak terasa nak ajak saya gi rumah YB makan rotii canai ker?heheheh

    ReplyDelete
  7. eleh...baru kemas laman berkira....
    konon kene kejer....

    acu tanya org umah awak...
    ader istilah cuti kerja umah tak...??

    ngeh ngeh ngeh...

    ReplyDelete
  8. una210,ciannya dah lama tak makan roti canai. Kenapa tak cakap awal2 tadi. Lain kali saya ajak jgn tak dtg pulak hehehe

    dcrysz,kerja bahaya tu sbb panjat2 pokok. Kalau jatuh sapa yg susah? huhuhu

    Org rumah tu buat kerja kerana labour of love! hehehe

    cklah,kenapa awak delete komen awak?

    ReplyDelete
  9. elllleeehhh... setakat pokok kelapa ngan pokok mangga tu, aku panjat je.. takyah susah2 nak pki tangga...

    oho.. lupa... ko budak KL kan.. mana gheti sume ni..


    roti canai, gulai ayam, karipap, tu sume byk kolestrol... JANGAN makan!! ambik bau takpe..

    hikksss....


    selamat berISTERIrehat ....

    ReplyDelete
  10. kts,betul ke ko pandai panjat pokok? aku tak percaya! ko pun budak KL jugak hehehe

    aku bukan mcm ko diet sampai tak makan (opps aku lupa ko makan donut aje). Sarapan pagi tadi tu habis kami makan sambil menghirup udara segar di taman hikks

    Mmg aku sedang berISTERIrehat. Kejap lagi kami nak pegi rumah jiran tengok org kawen. Ko jgn jeles pulak! Akan tiba giliran ko!!

    ReplyDelete
  11. haah ek...malam tadi malam jumaat...
    tp bukan kire, kewajipan ttp kene buat kan?
    huhu

    jadilaa YB, buat cicah2 manje tu pun dah oke mangga tu..

    ReplyDelete
  12. aku budak kl yg reti pjt pokok!!!

    ooo... donut tu menu utk bulan 4 je..
    bulan 5 menu lain....

    jaga makan!! nanti bertambah gemuuuuuuuuukkkkkkkk..

    hikkksss...


    aku takde masa nak JELES!!
    giliran aku pun tak lama je lagi!!!

    ReplyDelete
  13. Chekgu BH,cakap mcm berpengalaman aje Chekgu hehehe. Kewajipan ni tak kira malam apa atau hari apa kita kena laksanakan ahaks.

    Cicah kuah mak bee pun sedap. Ada sebotol lagi kat rumah ni hehehe

    kts,pokok apa yg ko boleh panjat? pokok taugeh ke? hehehe

    eloklah ko dah tak makan donut bulan 5 ni. Kupon Pn Syah tu boleh saya rembat.

    Bila giliran ko?

    ReplyDelete
  14. YB...
    nasib baik ko tau...
    kalau x aku lepuk.....
    sesungguhnya....hati wanita sungguh tulus dan mulussss.....

    ReplyDelete
  15. dcrysz,jgnlah lepuk saya. Kalau saya masuk spital sapa yg susah? Org pompuan jugak yg susah hehehe

    kapten,kerja tak seberapa makannya yg lebih ngeh 3x

    ReplyDelete
  16. pakai baju chelsea?.....daku tumpang bangga sbb x pakai baju MU..ngeh3

    ReplyDelete
  17. INTAN,kebetulan semalam semasa mengemas rumah lama terjumpa baju Chelsea tu. Terus pakai pagi tadi.

    Bukan ko penyokong MU sebelum ni ke? hehehe

    ReplyDelete
  18. YB
    "Hari Pekerja Pun Kerja Juga"
    n YB jangan lupa ada kerja yang lum di selesaikan...TAG sakura!!!!

    ReplyDelete
  19. sakura,hutang tu bayar tahun depan boleh tak hehehe

    ReplyDelete
  20. assalamualaikum..

    siapa luka siapa menyiuk, siapa sakit siapa mengaduh..


    mengail berumpan, berkata bertipuan.


    menengadah membilang layas, menangkap membilang lantai..




    menganga baru meludah.

    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .

    moga2 faham :)

    ReplyDelete
  21. bila dah kerja sendiri.. boleh set bila nak cuti... bila nak kerja.. hehe

    ReplyDelete
  22. kts,dalam sungguh maksud ko tu. Susah aku nak faham.

    joegrimjow,air kelapa muda sedap ooh. Tengahari esok ingat nak korbankan kelapa 2 bijik tu. Kalau nak rasa, jemputlah dtg. hehehe

    ReplyDelete
  23. zino,kalau bisnes dah kencang, takpelah kalau asyik nak cuti. Ini baru nak merangkak, kalau selalu sgt cuti, susah nk carik makan. hehehe

    ReplyDelete
  24. eh, rasanya tengahari tadi dah bagi komen... kenapa takde plak nih?? YB padam ye?? Majuklaa kalo camnih... Woooo~~~

    ReplyDelete
  25. faridrashidi,terima kasih kerana sudi singgah.

    bila kerja sendiri, cuti dan kerja dah tak kira hari. hehehe

    syah shah,rasanya belum ada komen ko hari ni.

    saya belum cukup maju utk memadam komen kengkawan di blog saya. Kalau ada yg padamkan, itu mereka buat sendiri.

    ReplyDelete
  26. apdet...apdet...apdet!!!!!!
    jangan malas.......hehehehehe

    ReplyDelete
  27. dcrysz,aku nak pergi pasar dulu. Balik nanti aku update kalau rajin. tungguuuuuuuuuuuuu

    ReplyDelete
  28. bnyaknye menu sarapan. alhamdulillah.

    ReplyDelete
  29. shaliza,isteri saya mmg rajin masak. Cuti2 mcm ni lagi lah rajin hehehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails