Friday, May 15, 2009

Dari Lipatan Sejarah - Biar Tinggal Jadi Sejarah

Seminggu dua ini isteri saya sibuk mengemas barang2 dari rumah lama yg kami bawa ke rumah baru. Ada yg kami hadiahkan kpd org, ada yg kami sedekahkan, tak kurang yg telah dibuang dan ada yg kami simpan. Cabaran utama nak menyimpan ialah tempat.

Dalam banyak2 barang itu, benda ini menggamit memori lama. Semuanya ada lambang kulit kerang berwarna kuning dan merah.

Baju2 dari sykt tempat saya pernah bekerja selama 22 tahun

Ada yg berjenama dan harga mahal

Kebanyakannya saya tak pernah pakai kerana ada yg lain. Biarlah ianya tinggal dalam lipatan sejarah.

56 comments:

  1. itu nak simpan ke nak kasi orang tu?

    ReplyDelete
  2. zaren,Koleksi 22 tahun! Ini tak mana kalau bandingkan koleksi Dr M yg jadi PM selama 22 tahun hehehe

    syah shah,akan ku pakai juga satu hari nanti. mungkin ada yg nak kasi mereka yg istimewa ahaks

    ReplyDelete
  3. ..siapakah mereka yang istimewa tu huhu..

    Dapat juga jadi first heheh..Tak perasan..ingat dah no berapa tadi

    ReplyDelete
  4. tijah,aku bab jual2 barang ni lemah sikit. Apakata ko tolong aku jadi salesgirl nya? Sure heboh rumah aku nanti.

    zaren,uncle dah syak mesti ada yg tanya soalan tu. Biarlah rahsia!

    Eh tahniah menjadi pengomen pertama hari ni. Peluang ni sehari sekali aje tau hehehe

    ReplyDelete
  5. YB,

    ni baru nak komen..td nak rebut tempat je kakakakak..mcm budak2 la plaks..

    hmmm..sesuai dgn tajuknyekan "lipatan sejarah"..kenangan terlipat kemas ..tersusun elok..agar tidak lusuh bila dikenang kembali..

    ReplyDelete
  6. tchersally,Saya mmg harap Sally jadi pengomen pertama hari ni sbb hari ini Sally tak mengajar. Sengaja saya lambatkan posting supaya boleh Sally siapkan sarapan utk famili sblm buka blog. Ingat nak sms tapi takde no. huhuhu

    ReplyDelete
  7. tchersally lagi,Rebut jgn tak rebut!

    Setiap baju tu ada kenangannya tersendiri. Tapi biarlah ianya tinggal menjadi sejarah hidupku.
    Semalam sudah berlalu, esok belum tentu jadi akan ku gunakan hari ini sebaik mungkin.

    ReplyDelete
  8. err.. ko takde tempat nak simpan eh??

    aku boleh simpankan... umah aku byk tempat... hik hik hik
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .

    "ha... ya bu... tak beli baju lagi... tau... tau...
    takde tempat nak letak..."
    .
    .
    .

    opppsss... Ibu dah marah..
    sorry.. tak dpt nak tolong... umah aku pun takde tempat :D

    ReplyDelete
  9. klu x dak tmpat hantr kat saya yer..

    byk ruang kosong...

    ReplyDelete
  10. baju free ni bese r dapat
    beshh

    ReplyDelete
  11. perh...bukan saja dr lipatan sejarah...cara lipatan baju tu jugak bleh d banggakan...kemas betoi

    ReplyDelete
  12. psstt....psstttt!!! rumah aku banyak kosong lagi ni.setor pun masih kosong jugak.

    ReplyDelete
  13. rasanya kita sama saiz,kekkekekekee

    ReplyDelete
  14. klu rasa susah sgt bagi kat sini le...berjenama tu...bukan senang nak dpt.

    ReplyDelete
  15. kts,apalah ko ni. Benda kecik mcm ni pun ko tak boleh nak convince ibu. Biar aku yg ayat dia. Silap2 dgn ko aku ayat wakaka

    kuIna,tambang nak hantar lagi mahal dari harga baju. Takpe lah saya simpan kat sini aje hehehe

    joegrimjow,benda free semua best!!

    INTAN,semacam aje ko puji aku ni! Ada apa2 ke?

    ONE ZABA,elok betullah kalau rumah ko ada stor kosong. Periuk2 besar dan pinggan mangkok lama yg dah tak pakai tu boleh lah aku hantar simpan kat sana kihkihkih

    juliet,mungkin kot. Jgn lupa singgah petang ni ambik ukuran hehehe

    zue,dulu pun dah banyak bagi kat org tapi sekarang rasa syg sbb saya dah tak kerja kat situ. Hanya org istimewa aje kot boleh dapat hehehe

    ReplyDelete
  16. x baik buruk sangka kat aku tau...hehehe....

    perh...ko lipat sendiri ke?..double aku kagum...! aku iytihar aku peminat ko mulai ari ni...har har har

    ReplyDelete
  17. INTAN,maaflah aku bersangka tak baik kat peminat aku yg terbaru ni ecece.

    Yg 2 helai tu aku lipat balik pagi tadi utk ambik gambar. Yg lain tu, lipatan kedai hehehe

    ReplyDelete
  18. lama2 biar dalam almari karang kena makan dek "cik ti" heheee

    ReplyDelete
  19. cik li pun berkenan jugak baju-baju ni kekadang... Hik hik hik hik

    Jadi, usahlaa dibiar lelama dalam lemari tu tak berpakai... Panjang-panjangkanlah ke sini... PokDe Imran buleh pakai... Hahahaahah :P :P :P

    ReplyDelete
  20. adakah ko nak ckp yg ko nak bagi ke baju tu?????????

    Hikhikhik...

    psssttt... sblm nak ayat aku dan ibu, ko cuba ayat anak2 ko dulu... dgr cerita lebih dgr ckp cikgu berbanding ayahnya...

    muehehehehe... selamat mencuba dan selamat berjaya!!!

    ReplyDelete
  21. er..aku kekurangan baju..


    kalau sedekah utk aku pun okey jugak..


    ahakks!

    ReplyDelete
  22. Cinta Cukulet,alhamdulillah rumah aku takde cik ti.

    syah shah,ko pun nak pakai taktik sama mcm CC jugak ke. Cik Li pun takde hehehe

    kts,kan aku ada kata mungkin aku akan beri sebahagian baju tu kpd org2 yg istimewa dlm hidupku. Kalau ko rasa ko masuk kategori tu, silalah mohon muahaha.

    Aku rasa tak perlu aku ayat ibu ko. Hari tu baru ko beritahu aku nak dtg kelam kabut dia masak. Kesian dia.

    Anak2 aku bukan tak dengar cakap aku, tapi cakap cikgu mereka lagi dengar dan ikut. Aku dah belajar mandrem dari cikgu2 yg selalu dtg blog ni hehehe

    Cikgooden,Ustaz aku bagi tahu sedekah ini utk asnaf yg 8 tu aje. Ko tak termasuk golongan tu kan? hehehe

    ReplyDelete
  23. Mak Su,Cadangan yg boleh dipertimbangkan. Nanti saya kena tanya Rais Yatim. hehehe

    ReplyDelete
  24. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  25. He..he..simpan jelaaaaaaah...
    buat barang hantaran anak sokkkk!!!!


    kira tolak belanja hanguslah ni. Ehehehe...

    ReplyDelete
  26. Tambah i sbb nak cukupkan jadi pengomen ke 30.

    Ustaz zailani kata, kufur nikmat tau, simpan barang tak digunakan...he..he..

    ReplyDelete
  27. ckLah,warna hitam saiz M takde kalau warna merah ada. Sanggup ke nak pakai pegi jogging kat Jln Speedy tu?

    eh apasal nak balik pulak? Penat aje keluarkan dari peti rotan tadi gara2 nak cari saiz dan warna yg ckLah mintak. Jadi ke tak jadi ni? huhuhu

    ckLah lagi,Suruh Nuha makan banyak2 sikit sbb saiz S takde. hehehe

    ckLah pengomen ke 30,kalau mcm tu malam ni saya buat baju tidurlah yg Cross Creek tu. Satu RM169. Mesti mimpi jadi org kaya hehehe

    ReplyDelete
  28. merah pun merahlah. Lagi matching dengan budak pam tu. Sesak2 boleh cklah mintak kerja promoter atau lap cermin kereta pelanggan kat situ....

    cklah tunggu tau...he..he..

    Kalau pakai baju cross creek tu kena nyanyi "perhaps...perhaps...perhaps...atau Quizas..quizas...quizas....' barulah klasik....

    ReplyDelete
  29. kalo tak nak simpan.. bg aja la dgn kami! ehehehe..

    ReplyDelete
  30. ckLah,merah pun sanggup ke? tak takut dikejar lembu bila balik kampung?

    Apa pulak awak yg tunggu. Patutnya sayalah yg tunggu. Tapi cepat. Kalau lambat tak 'keduman'

    Jard,isteri aku dah simpan dah. Semak mata dia memandang benda tu asyik kat situ. Kalau nak harapkan aku simpan mungkin munggu depan pun tak bergerak lagi hehehe

    ReplyDelete
  31. assalamualaikum YB..

    ibu aku kata aku istimewa..
    bapa aku kata aku istimewa..
    abg2 aku kata aku istimewa..
    adik2 aku kata aku istimewa..
    aku cukup berpuas hati! asal sahaja aku istimewa di hati keluarga, aku gembira..

    jadi,
    aku tak kisah apa anggapan ko.. istimewa atau tak istimewa, kita tetap kawan, kan??
    .
    .
    .
    .
    .
    .

    oh. untuk pengetahuan ko, semua kawan2 aku istimewa di hatiku... termasuklah ko :)

    ReplyDelete
  32. kts,setahu aku ibu dan abg2 ko kata ko keras hati. Bapa ko kata ko kuat merajuk dan adik2 ko kata ko kuat simpan rahsia! (jgn tanya mcmana aku tahu semua ni)
    Di situ ke letaknya keistimewaan ko?

    Dan aku bangga bila ko kata ko anggap semua kawan2 ko termasuk aku adalah istimewa buat ko.

    Tapi itu semua tidak menjawab soalan asal aku. Kalau ko nak tahu, lain kalilah aku bagi tahu ahaks.

    kapten,oh tidak! Aku tak rela berpisah dgn baju2 tu huhuhu

    ReplyDelete
  33. oooooooooooooooit...(style siam sikit) hehee

    uuiks YB, baju2 tu ada yang belum dicabut tag dia. tu yang mahal tu...


    baju golf pun ada tu... hebat weeeyhhhhhhhhh... aloh waeyh hehehe

    ReplyDelete
  34. eh, mane ade saya tiru tektik cukulet... Hahahahahah :P :P

    ReplyDelete
  35. salam..nk pindah ke mana plak sdr...yea sejarah itu untuk dikenang dan dipelajari daripadanya..

    ReplyDelete
  36. TMFH,Betul ada yg masih ada tag, tanda harga dan mcm2 lagi.
    Baju golf ada, baju hujan ada, jaket pun ada. T-shirt biasa lagi banyak. Semuanya > 20 helai.

    syah shah,eh tak sama ke? Saya silaplah tu.

    dcrysz,adakah ko memenuhi kriteria org istimewa? Kalau rasa ya, boleh hubungi saya.

    arsaili,wsalam.
    Bukan nak pindah tapi dah pindah ke rumah sekarang pada hujung tahun lalu. Tapi baru habis angkat barang2 yg terakhir dari rumah lama 2-3 minggu lepas termasuk baju2 tu.

    Kita kena belajar dari sejarah kalau tidak mau dihukum oleh sejarah. hehehe

    ReplyDelete
  37. ish.... aku nih x cukup istimewa laaa....

    x pelaaa YB time kasih jerlaaaa

    ReplyDelete
  38. dcrysz,ala nak merajuklah tu...
    kalau aku kata ko istimewa, takut ada yg marah ahaks.

    NURUL,ustaz aku beritahu tak boleh nak sedekah kalau org tu tak masuk dlm asnaf yg 8 hehehe

    ReplyDelete
  39. kalo YB nak jadi pengomen terakhir kat blog KTS biar saya pulak jadi yang terakhir kat blog YB huhuhuhu


    *kot2 dapat baju free huhuk

    ReplyDelete
  40. Kalau tak nak pakai baju tu, elok disedekahkan saja kepada yang memerlukan. Kalau dok kat bandar, boleh ke rumah kebajikan...

    Kalau ada kampung, boleh bagikan saja kat orang2 kampung tu. Hubby Tie biasa buat gitu... kekandang mereka pakai yang baru2 tu buat raya....hehe....

    ReplyDelete
  41. TMFH,usaha ko nak jadi pengomen terakhir di n3 ni nampaknya tak berjaya sbb ada lagi komen kat bawah tu dari Kak Tie. ngeh 3x

    Jadi tak dptlah baju free kih3x

    kayteeze,Sebahagian baju2 tu telah saya berikan kpd mereka yg memerlukan termasuk org2 kampung. Bukan main seronok mereka dpt baju yg ada lambang kulit kerang tu.

    Yg ini saya syg nak pakai tapi mungkin lepas ni sy buat baju raya. Boleh jimat duit kerana sekarang saya dah takde gaji bulan huhuhu

    ReplyDelete
  42. errr mane buleh kalah dan mengalah
    usaha roket kejayaan hehehehe


    apakah kli ini benar2 yang terakhir... hari ahad, esok isnin...
    aarghhh ada lagilah tu esok...

    hehehehe takperlah nanti saya pi cari umah YB kat PJ ker mana ek....

    ReplyDelete
  43. Jejak ke 50......


    hi..hi...hi...hi..

    ReplyDelete
  44. ....kau dah hanyutkan sampanku dalam kotak komen xiiinam...he..he..he...

    ReplyDelete
  45. ntah² tak padan dah kut..tu yg tak pakai tu.hehe

    ReplyDelete
  46. TMFH,nampaknya roket ko terhempas lagi hehehe.

    apapun terima kasih kerana mencuba.
    eh rumah aku bukan kat PJ.

    ckLah,pengomen ke 30 dan 50! Lain kali mungkin boleh jadi yg ke 70 hehehe

    ckLah,ya ke aku hanyutkan sampanmu? org lain kot!

    PenyuBiru,mungkin betul cakap ko sbb aku dah tak kerja dng sykt tu lagi. hehehe

    ReplyDelete
  47. oit tersasar lagi ker roket ku huhuhu... nak guna roket apa lagi ler lepas nih... dah pakai minyak yang ada kulit kerang dah tu tapi buleh tak berjaya juga...


    tu yang susah nak cari rumah YB sbb Yb salu berpindah hehehe...

    * erkkk hari dapat WORD VERIFICATION=ecomel
    hehehee apakah ironiknya ek....

    ReplyDelete
  48. TMFH,minyak kulit kerang tu utk pakai kat darat dan laut aje. Kat udara kena pakai bahanapi lain. Itulah agaknya roket ko tersasar. Cuba lagi lain kali.

    ecomel? ko comel la tu hehehe

    ReplyDelete
  49. eh tak sangka pakai minyak kulit kerang pun berjaya kat sini huhu...
    ternayata miyak kulit kerang lebih kilometer...!




    yang paling comel kot muahahaaaa

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails