Monday, March 2, 2009

Semalam Di NS

Kami sekeluarga (kecuali Hazwan) telah ke Serting utk menghantar Afifah balik ke asrama semalam setelah dia pulang bermalam di rumah pada hujung minggu. Kami bertolak pukul 3 petang walaupun rancangan awal nak pergi pukul 12 tgh. Biasalah budak2 bila dah balik, slow sikit nak bergerak.

Kami sampai Senawang belum pukul 4 ptg. Ingat nak singgah minum cendol yg boleh tambah percuma tapi mengenangkan Juliet dan KTS tak ikut serba, mungkin kena tunda hari lain huhuhuJam 5:30 ptg baru kami sampai di MRSM Serting.

Ini yg tak syok hantar anak. Setakat di luar pagar pasal ada papantanda ni huaaaah

Lepas turunkan barang dan peluk cium, kamipun berangkat pulang. Singgah dulu di masjid berhampiran utk solat Asar.

3 orang "Muhammad" di dewan solat

Besar Masjid Bandar Seri Jempol ni

Usai solat kami meneruskan perjalanan melalui Bahau. Pekan kecil dalam daerah Jempol yg ada banyak kemudahan termasuk stesen keretapi.

Stesen KTM Bahau

Bagi mereka yg biasa dgn kawasan ni tentu tahu jalan yg kena tempoh selepas Bahau kalau ikut Kuala Pilah. Ya, kita kena melalui laluan mencabar di Bukit Putus. Kebetulan semalam hujan lebat dan ada sebuah lori treler panjang di depan kami. Kami sampai di Bukit Putus betul2 waktu Maghrib di dalam cuaca gelap gelita dan hujan lebat yg amat. Ada beberapa kereta dah putus asa rasanya kerana mereka memberhentikan kereta sebelum mendaki Bukit Putus tu lagi. Mujur saya sempat memotong lori tu sebelum selekoh pertama. Di pertengahan jalan, ada sebuah kereta berhenti di tepi jalan yg sempit tu. Ada masalahlah tu kot atau mungkin pemandu dah putus harapan. Mungkinkah itu sebabnya tempat ini dipanggil Bukit Putus?

Hentian seterusnya ialah stesen minyak kulit kerang di R&R Seremban. Ini mengingatkan penglibatan saya di dalam pembinaan stesen ini pada 2004. Ramai org di sana termasuk yg menggunakan suraunya. Harap2 dapatlah sikit saham akhirat utk saya.

Selepas solat kami ke gerai makan - juga ramai orang sehingga susah nak cari tempat duduk. Dipendekkan cerita dapat juga tempat duduk dan makan malamlah kami di situ.

Ada yg makan nasi, ada yg makan mee dan ada yg makan sandwich

Kami tiba di rumah pukul 10:45 mlm. Begitulah lawatan singkat kami ke NS.

29 comments:

  1. bestnyer jejalan dgn famili.. hehe.. mase aku dok hostel dulu.. mak ayah aku antar aku smpi airport je.. huhuhu...

    ReplyDelete
  2. tak sabar cuti sekolah nie

    ReplyDelete
  3. napa dalam pic tu macam bro dah MELINTASI SEMPADAN kawasan sekolah jer? ini nak kena rotan ni... tak patuh arahan ni

    Rotannnnnnnnnnn bapak dia

    ReplyDelete
  4. assudaaallaaaaa YB..

    berjanggut kitorang tggu bawah pokok... tak gitu juliet...

    huhuhuhuhu... penat tunggu tau...

    ReplyDelete
  5. Jard,
    famili aku kata ini first and last time mereka nak ikut ke Serting. Lain kali aku kena pegi sendirilah nampaknya kecualilah ko nak ikut sekali hehehe.
    Oklah mak ayah ko hantar sampai airport. Kalau dia hantar depan pintu rumah tak ke haru keh keh keh.

    pB,
    takpe 2 minggu lagi cuti. Ada plan apa2 ke cuti sekolah kali ini?

    kapten,
    cuba tengok betul2 sekali lagi. Sempadan tu kat tembok tulah bukannya papan tanda tu. Simpan balik rotan tu ngeh 3x

    kts,
    pandailah ko klentong. Aku dok cek email aku kot2 ko atau juliet hantar email nak set tempat nak tunggu tapi haram takde. Nak harap ko kol mmg tentu takde sbb ko takde no aku kan?
    Anyway, kita boleh set time lain. Baik ko ambik kesempatan ini sementara aku masih bermurah hati ni.

    ReplyDelete
  6. anak sekolah! bestnya!

    teringat zaman sekolah asrama dulu. hehe

    ReplyDelete
  7. and bukit putus tu berbahaya kalau sesapa yang tak biasa lalu situ

    ReplyDelete
  8. dulu biasa gaks saya mkn kat pakcik cendol tu, sekarang dah tak dak dah, lama dah tak balik NS ikut jalan free, selalu ikut tol jer, nak cepat katakan.

    ReplyDelete
  9. KTS,
    lebih dari berjanggut aku rasa kite dok tgu YB, ampehhh belaka.

    ReplyDelete
  10. untung anak-anak masuk sekolah berasrama ya. dapat jalan-jalan sekali..

    wahhh tak sabar nak bercuti sem..

    ReplyDelete
  11. dah lama tak jalan-jalan... last pegi melaka ikut jalan lama tu ntah bila ye... hmmm... ooo... raya tahun lepas...

    err... yb takmoh ajak saya sekali ke??? *sambil kekejip mata lelaju* :D :D

    ReplyDelete
  12. Kang Onoih,
    Ngape berdiri di belakang papan tanda tu...Aiseh...Tak nampak perutlah...



    cover ekkk?

    ReplyDelete
  13. one love,
    apa yg bestnya? Dulu saya tak sekolah asrama tak susah ibubapa nak hantar setiap kali balik cuti.

    one love lagi,
    jalan baru sedang dibina utk bypass jalan belok2 tu tapi tak tahu bila nak siap. Nanti kalau sykt saya dah besar, saya buat projek cepat2 supaya org ramai senang nak guna.

    Mak Su,
    Mmg berjanggut jugak kalau nak balik Rembau ikut jalan lama dari Seremban. Tapi pakcik tu dah kaya (dan glemer) sekarang. Masa saya mula2 minum cendol dia tahun 1997 masa bina stesen tak jauh dari tempat dia berniaga dia cuma pakai van dan guna raket utk hidang cendol dia.

    juliet,
    boleh aku tengok janggut ko orang berdua?
    psst - kakak ko kata ko sibuk buli anak pompuan dia semalam hehehe

    e-leeyana,
    nasib anak2 pompuan saya saja yg minat masuk asrama. Kalau semua nak masuk asrama, letih menghantar merekalah jawabnya. Sekali sekala pergi tu sedaplah tapi kalau dah selalu boring jugak.
    Bila cuti sem?

    ReplyDelete
  14. YB, skrg kira ok ape selekoh bukit putus tu. dolu2 zaman 80'an ade 44 sharp corner tau. tak caya.. tny tijah..
    tp, tak lama lg jalan baru tu siap. dgr2 bersambung dgn LEKAS. tak caya?? tny tijah gak...

    ReplyDelete
  15. ehhhh... takde ke?? aku dah emel dah... kan juliet... kataku smbl berbhong sunat...

    k la... nanti set time bebetul...

    juliet,
    sila ltk gambar janggut ko... YB tak percaya :P

    ReplyDelete
  16. ooooo...orak dibales....moh rene meneh!!!!!

    ReplyDelete
  17. bukit putus, saya tibai naik motor aje muahahhaa. dari bandar tun hussein onn sampai la ke batu kikir. akak saya dok kat batu kikir tu aje. so dekat sangat ler ngan bahau tu. Selalu jugak round2 kat sana. Carik makan aje la. Selalunya yang kat depan stesyn keretapi bahau tu lah :)
    MRSM serting, orang kata antara MRSM yang meletup di kalangan MRSM tu :)

    ReplyDelete
  18. kalau ke serting, lalu bahau...kan banyak gerai buah2 kat tepi2 tu kan??

    parent saye selalu suke singgah borong buah kat tepi jalan sane...
    buah yg jarang2 jumpe cam salak, musti ade bawak balik utk buah tangan...
    tahun 2000 dulu, serting tu tmpt jin bertendang, lagi...
    sepanjang jln kebun getah...

    skg dah berubah kut...??

    ReplyDelete
  19. KTS n Juliet je??? warghhhhhhhhhhh.... aku nak merajuk!!!

    ReplyDelete
  20. YB dari bahau ke pilah ikut pekan juasseh tak. Hehe.. dah dokek dongan umah kakpah tu. Tak pekono cendol pilah?

    ReplyDelete
  21. syah shah,
    tol dah tak jadi naik dan harga minyak pun murah bolehlah jalan2. Kalau dah tak tau nak pegi mana bolehlah balik Baling.
    Jom kita pegi minum cendol sekali. Kita ajak KTS, Juliet dan kengkawan lain. Kalau tak nak yg di Senawang, kita pegi Melaka boleh mintak tasikmerah belanja hehehe

    ckLah,
    kalau saya berdiri depan papan tanda tu mcmana org nak baca tulisannya? Rasa perut saya tak lah teruk sgt - tak layak nak dpt PJK pun hehehe

    kakngah,
    yg 44 tu kat Bukit Putus ke yg kat Kelok 44 di Sumatera tu? tijah tolong konfom.
    Lekas tu bukan habis kat Temiang tu kan? Tapi tak mustahil kalau sambung dgn jalan baru Bukit Putus. Eloklah tu senang saya nak ke Serting lain kali hehehe. Tijah tolong konfom yg ini jugak (kalau ko terbaca komen ni).

    kts,
    "banyaklah ko punya email", kataku pura2 merajuk.
    Ok lain kali jgn tak jadi. Aku belanja satu mangkuk, lepas tu korang boleh tambah pakai mangkuk aku. Minumlah sampai pecah perut sbb free hehehe.
    Juliet - mana gambar ko? Jgn ko bagi gambar kambing sudahlah.

    ckLah,
    orak sempet dibalas. Nyong arek mareng masjid mau. Nek orak percoyo kue takon imam masjid Kg Sg Kayu Ara. Nyong ono po orak Asar mau.
    psst - lain kali teko meneh yo

    ReplyDelete
  22. Akmal,
    Apasal tak bagi tahu awal kakak Akmal ada kat Batu Kikir? Kami lalu situ semalam termasuk Kg Lonek yg cantik tu dan Teratak Zaaba. Lain kali boleh singgah cari kopi atau teh. Kalau ada makan lagi best. Makan depan stesen tu tak kick. hehehe
    MRSM dulu meletup tapi sekarang dah kureng sikit rasanya. Apapun terpulang kpd pelajar2nya.

    Chekgu BH pun biasa jugak dgn kawasan tu ya? Sayang semalam bukan musim buah - jadi tak banyak buah tepi jalan kecuali nenas. Daging salai dan itik salai adalah.
    Serting dan Bandar Seri Jempol sedang membangun. Selain masjid yg besar dan cantik tu dah ada hospital, IPD, MRSM dan kedai2. Jin dah habis lari ngeh3x

    cik konfius,
    bukan aku tak nak ajak ko tapi ko dah jauh nun di utara. Apa kata kita pi makan pasembor di Padang Kota atau nasi kandar di Kg Melayu kalau aku pi Penang lain kali? Ko belanja tau sbb kampung ko. hehehe

    kakpah,
    dari Bahau ke Pilah saya ikut Kg Lonek - saja nak tunjuk kat famili homestay di situ. Lain kali kalau kakpah ada kat kpg saya boleh singgah Juasseh.
    Jgn kata cendol Pilah (cuma tengok tepi jalan tu) cendol Senawang pun tak jadi nak makan huhuhu. Takde rezeki trip ni.

    ReplyDelete
  23. lor, huhu await tk singgah umah yana?huhu;)

    ReplyDelete
  24. Liyana,
    seganlah nak singgah takut terserempak dgn mamat Korea tu hehehe

    ReplyDelete
  25. walopon tol tak jadi naik, bukanlah ia diturunkan... ongkos masih sama, jadi takleh nak merayap sangat... kalo turunkan kadar tol, dakpon hapuskan terus, memang gerenti balik selalu... heheheheheh :D :D

    ReplyDelete
  26. Salam YB,
    Banyak kali dah lalu kat bukit putus tu. Isteri pun ada ahli keluarga yang menetap di KP.
    Tiga tahun lepas setiap bulan ke sana kerana anak, mengikuti progam matrik di KP.
    Isteri sesekali je ikut, tak tahan penangan bukit putus...hahaha....

    ReplyDelete
  27. syah shah,
    kalau nak harapkan tol PLUS tu turun mmg sampai kucing bertanduklah jawabnya.
    Balik jenguk ibubapa itu kan dikira ibadat. Jadi jgnlah berkira sgt tentang perbelanjaan nak balik tu hehehe

    Zabs,
    wsalam. Nampaknya Zabs dah pakar dgn Bukit Putus tu. Lepas ini sayalah pulak kena redah selalu huhuhu Harap2 cepatlah siap jalan baru tu.

    ReplyDelete
  28. yb jangan salah anggap, bukan berkira, tapi buat kira-kira... kalu balik selalu takut tak berasap dapur kat sini... owh, banyak faktor, takpalaa, simpan seniri saja... Heheheheh

    kite tukar topik lain... kikikikik :P :P

    ReplyDelete
  29. singgah kat cendol leman dawi ke YB?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails